​Drie belangrijke redenen om het werk van je medewerker over te nemen

Drie belangrijke redenen om het werk van je medewerker over te nemen 

Onze aandrang om anderen te laten zien en te vertellen wat we allemaal wel niet weten is er diep bij ons ingesleten. Maar ja, hoe kan het ook anders! Tijdens je schooltijd heeft het je enorm geholpen om niet te veel te blijven zitten en je examen uiteindelijk te halen. Je hebt er tenslotte ook je droombaan mee gekregen door jezelf goed te etaleren tijdens sollicitatiegesprekken. En je hebt er uitstekende prestaties mee geleverd, doordat je altijd oplossingen wist voor jouw problemen. Jij viel op ten opzichte van je collega’s en je werd verkozen om de nieuwe leidinggevende te worden. Jouw kennis heeft je enorm veel succes gebracht!

En er zijn drie belangrijke momenten, die ik geregeld in de praktijk tegen kom, waarin jouw kennis je gelukkig nog steeds ontzettend goed van pas komt!

Toch?

  • Je medewerker presteert niet voldoende

Je weet dat één van je medewerkers de management rapportages vaak onvolledig aflevert, en soms verkeerde conclusies in het rapport verwerkt. Gelukkig kan je de medewerker van te voren instrueren wat er in het rapport moet komen, wat de conclusies zijn en je zorgt ervoor dat je de rapporten minimaal twee dagen van te voren ontvangt, zodat je voldoende tijd hebt om de nodige aanpassingen te doen en het rapport tijdig bij het management aan kan leveren.

  • Je medewerker heeft het erg druk

Vanwege de druk op de kosten heb je te maken met een strakke personeelsplanning. Je medewerkers vinden het moeilijk om andere prioriteiten te stellen waardoor het werk vaak niet op tijd af dreigt te komen. Je wilt altijd op tijd leveren, en gelukkig kan je elke keer op tijd bij springen. Met name op vrijdag werk je vaak wat langer om je eigen werk nog af te krijgen. De laatste tijd schiet de zaterdag er ook al bij in.

  • De organisatie verkeert in een kritische situatie

Je voelt de adem van je baas in je nek, want er mag niets meer mis gaan tijdens de opstart van het nieuwe product. Gelukkig heb je zelf de productielijnen kunnen opstarten, en alle reguliere checks gedaan, zodat je zeker weet dat alles in orde is. Je merkt aan je medewerkers dat ze zenuwachtig zijn, dus blijf je scherp toezicht houden. En dat is nodig want je medewerkers vragen telkens om bevestiging bij jou.

Misschien denk je dat je op deze momenten goed handelt, en het kan zelfs zijn dat je er complimenten voor krijgt. Maar hou er rekening mee dat jij als enige misschien wel groeit, maar anderen stil staan en zich niet ontwikkelen. Ze leren niet met veranderingen en complexe situaties om te gaan. Jouw mensen, prestaties en resultaten zijn volledig afhankelijk van jou. En voor je het weet is er voor jouw team een werkomgeving (cultuur) ontstaan die niet uitdagend, niet leuk en dus niet inspirerend is. En is leiderschap niet zorgen dat er een cultuur aanwezig is waarin iedereen uitgedaagd wordt het beste uit zich zelf te halen?

Ben je benieuwd wat leiderschap jou kan brengen in bovenstaande situaties? En hoe je jouw medewerkers kan ontwikkelen zodat zij sterker worden om ook in complexe situaties zelfstandig te functioneren? Kijk dan verder of persoonlijke coaching iets voor je is!

Zie je een aantal collega’s in je afdeling eenzelfde gedrag vertonen, dan zou een maatwerk leiderschapsprogramma wellicht iets voor je zijn.

Zijn bovenstaande voorbeelden herkenbaar aanwezig in jouw organisatie? En zou je graag een cultuuromslag van reactief naar proactief willen bewerkstelligen, kijk dan eens bij bedrijfsbegeleiding of cultuurveranderen.

© 2023 Sincerious Change

VERRASSEND ANDERS, MAATWERK DAT BEKLIJFT